Projektarbetet

Detta beryktade projekt som alla tredjeklassare i generationer (kanske inte riktigt) tvingats göra. De första månaderna präglades av ångest. Ibland verklig ångest. Att ha ett stort projekt vilande över sig när man har en massa annat skolarbete är inte kul. Jag är dessutom världsmästare på att skjuta upp skolarbete till dagen innan. Att skjuta upp projektarbetet till dagen innan var ju inte direkt att tänka på. Loggbok skulle ju dessutom föras under hela perioden.
Slut på tjatet. Jag fixade det och det är en stor befrielse. De senaste veckorna arbetade jag från 23.00-02.00. Nu uppstår det varje kväll ett vakuum vid elvaslaget. En märklig "vakuumkänsla" som inbringar vemodighet men samtidigt en befriande känsla.

Mitt arbete handlade om RFSL:s (som är Sveriges ledande aktör inom homorörelsen) verksamhet från att de startade upp sin verksamhet 1950 fram till milleniumskiftet. På redovisningsdagen hade jag gjort en utställning som jag valde att ge den smått kontroversiella titeln "En utställning om de homofila i Sverige". Kort och nyckfullt. Jag spenderade 5-6 timmar till att utarbeta utställningen som var uppbyggd på ett kronologiskt sett från 46 då homosexualitet avkriminaliserades fram till 10-talet.

Det går inte att förneka att utställningen var en aning provokativ. Heta diskussioner utbyttes kring utställningen inte minst ibland skolans lärare. Bra. Då känns det som att jag lyckats med min uppgift. Arbetet redovisade jag förutom med utställningen även i smågrupper. Nämnvärt: I en av grupperna så var det en kille som lite trumpet och en gnutta nedsättande frågade varför jag valt att skriva om homorörelsen. Mitt svar; "Jag har alltid varit intresserad av minoriter och deras villkor. Jag funderade först att skriva om kvinnorörelsen. Men jag kom fram till att det vore enklare att skriva om homorörelsen då det är enklare att relatera till eftersom att jag är bög"
Förvånade miner. Älskar lite provokation.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0