Marica tú

Denna fina grafiska roman fann jag av en slump för ett par dagar sedan när jag såg mig omkring lite i biblioteket innan jag skulle börja att studera. Titeln fångade min uppmärksamhet. Marica är kanske ett lite svårt ord att översätta till svenska. Närmast skulle man komma med ordet fjolla skulle jag tro. Boken är självbiografisk och handlar om Julián och alla hans pojkvänner som kommer och går. Boken var perfekt för att kunna utöka det informella ordförrådet, där det för tillfället ligger mer neutrala eller formella ord. Förutom just teckningarna så var just det underbart informella och fyndiga språket den stora behållningen.
Jag måste finna nya vägar att fortsätta studera kastiljanska på, på egen hand nu när jag inte går på några lektioner. Att läsa en bok som denna är ett sätt att göra det. Annars tittar jag på film, samtalar och letar upp de nya ord jag stöter på i texter för att kunna fortsätta utvecklas. 
Författare: Julián Almazán, Alfonso Casas
Hemsida till en av författarna: misternny.wordpress.com
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0