Resetips

En av de mest uppskattade julklapparna detta år var denna resehandduken. Jag förordar att man inte köper på sig så många reseprylar. För ju mindre du tar med dig, desto lättare och angenämare blir själva resan tror jag. Jag reser alltid endast med handbagage. Mer än 10 kilogram behöver du nästan aldrig ha med dig på resan. Oftast använde jag inte hälften av alla de saker jag tog med mig när jag tidigare checkade in ett bagage. Genom att endast resa med handbagage är det bekvämare att transportera sig på resmålet och du minimerar tiden du spenderar på flygplatsen. Dessutom så riskeras inget bagage att kommer bort på flygplatsen.
 
*För att resa endast med handbagage så gäller det att packa smart. Hur ser vädret up på resmålet som du ska till? Välj kläder som väger lite och använd dig av lager-på-lager-metoden. Att rulla sina kläder är det bästa sättet för att få plats i resväskan och då skrynklas dessutom inte kläderna. Res i de kläderna som väger tyngst vid avfärd och hemfärd. 
 
* Gör en lista på de saker som du behöver ha med dig. Revisera sedan den listan om allt som finns på den är oumbärligt eller till stor nytta för din upplevelse. Om inte, lämna det hemma. Du kommer inte att sakna det. Förhoppningsvis kommer din resa fyllas med nya upplevelser som håller dig sysselsatt och då behöver du ju inte ta med dig en hel drös med böcker till exempel. Tänk även på att på de flesta destinationer så finns det möjlighet att tvätta sina kläder och köpa det som du känner att du saknar i efterhand. När du packar upp efter din resa, gå igenom vad du verkligen använde. På så sätt kan du lämna de onödiga sakerna hemma till nästa gång.
 
*För att nyttja utrymmet i bagaget väl och dra ner på vikten och just slippa ta med sig en stor handduk så är en resehandduk väldigt bra att införskaffa sig. Den väger lite, torkar snabbt och tar inte stor plats i väskan.
 
*Ett annat bra tips är att ta med sig en slips. Den kan du använda både som ögonmask och vid finare tillställningar när du är ute och reser.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0