Català

Katalanska är ett relativt litet språk. Språket talas av 11.5 miljoner vilket betyder att det är ett större språk än svenska i vart fall. Språket talas här i Katalonien, men även på Balearerna, delar av de angränsande regionerna Murcia och Aragón, Andorra, i den sardinska staden Alghero, och en bit över gränsen till Frankrike i norr.
 
I början av augusti, nästan direkt efter jag avslutat mina spanskstudier, börjar jag studera katalanska. Det ska jag göra under en månads tid, 4 dagar i veckan ungefär, 4 timmar per dag. Det är en intensivkurs alltså.
Jag är fortfarande inte nöjd med min nivå på spanska, men jag tror mig kunna tillräckligt mycket spanska för att inte blanda ihop de två språken. 
 
Det ska bli kul att lära sig grunderna utav ett språk, och inte fokusera på att finförbättra så mycket som jag gör nu med spanskan. Kursen är uppbyggd på ett sätt där målet alltid är, att använda språket i vardagliga situationer. För att kunna lära sig ett språk bra behöver man emellertid mer grammatik i min mening än vad som verkar ingå. Detta gör dock inte så mycket för min del, eftersom att jag har som mål att kunna använda språket lite till vardags bara, ute på gatan med människor man stöter på, och varva katalanskan med spanskan. Jag förstår redan mycket texter på katalanska. Nu ska det bli kul att kunna uttala orden med. Om jag tycker det är roligt så kan jag mycket väl tänka mig att studera vidare. Kursen är gratis, den katalonska autonomska regeringen finansierar studierna för de första tre stegen. 
Efter avslutad kurs så får jag ett certifikat som visar mina färdigheter, vilket kan vara fördelaktigt när jag ska söka jobb. Då får jag ytterligare ett språk jag skriva in i mitt CV. 
 
Detta är min katalanskbok. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0