Enfadado

Jag blir riktigt arg i bland. Inte ofta, men i bland. En av de gångerna då jag blir riktigt arg är när folk talar till mig på engelska, De tittar på mitt nordiska utseende, gör sin tolkning av att jag är turist, och sedan öppnar de truten och ut kommer engelska ord med ofta en tung spansk brytning som gör det svårt att förstå dem.
Jag svarar på kastilianska och de fortsätter förtrutet att tala på engelska. Att analysen av mitt utseende resulterar i att de påbörjar en konversation på engelska kan jag eventuellt godta. Men att de sedan fortsätter dialogen på engelska när jag talar på kastilianska är inte godtagbart. Det tyder på en brist av respekt. Tro det eller ej så är det så att jag utan problem kan beställa en kaffe på kastilianska. Det är inte den svåraste dialogen jag kommer ha på detta främmande språk.
Genom att samma situation upprepar sig om och om igen, har det resulterat i att jag nu bitter och bestämt säger "Hablamos en español, vale?". - Vi talar på spanska, okej?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0