Dag 1 - Liten resa i Östeuropa

Nu befinner jag mig i Bukarest, Rumänien. 
 
Jag ska berätta för er om gårdagen. Under dagen så var jag väldigt nervös utav någon anledning. Jag hade kanske inte förberett mig mentalt for att resa, eller så var det för att jag för första gången skulle couchsurfa. 
Under dagen packade jag och sa hej då till käre Mois som kom på besök. 
Planet gick 21.45 och i och med att Rumänien har en annan tidszon så anlände jag så sent som klockan 1.45. Efter det fick jag vänta länge och väl på bussen in till staden. Jag slog följe med två stycken australiensare som skulle åt samma håll. När vi sedan skiljdes åt så var det lite läskigt. Alla vidriga fördomar kom upp till ytan antar jag och jag var ganska så rädd där jag gick ensam, på dunkla gator med ytterst lite belysning. Vägen som var indikerad på min karta var dessutom avstängd på grund av vägarbete. Jag såg en man som satt och vaktade bygget. Antagligen for att obehöriga inte skall komma om natten och tjyva. Han började hojta något oförståeligt på rumänska och jag svarade tillbaka: Nu inţeleg rumâneşte - Jag förstår inte rumänska. Men fick sedan fick jag fram Gara de nord - tågstation, vilket var ett riktmärke som jag utgick ifrån. Han lät mig passera så vänligt och jag tackade och bugade. Det fanns ingen anledning till att vara smårädd.
Sedan tog det lång tid innan jag till slut kom fram till porten till den adress som min "couchsufringvärd" hade gett mig. Framme var jag vid runt femtiden på morgonen. Han visade mig till min sovplats - en madrass bredvid en kille och en tjej som också couchsurfade som redan låg och sov, sedan växlade vi ett par ord med varandra och han gick till sängs. Detta innan jag hann fråga om han had en filt och kudde som jag skulle kunna låna. Så jag fick använda mina kläder som täcke och kudde, vilket var väldigt kallt. När de andra hade vaknat, ganska tidigt på morgonen dock, lämnade de en kudde och filt till mig. Sedan sov jag gott fram tills runt klockan ett. 
 
Bilder och text ifrån i dag kommer så fort som jag har funnit en plats med wifi där jag kan använda min egna dator. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0