Del 2 - Liten resa i Östeuropa

Jag couchsurfade två dagar hemma hos en kille som hette Danu. När jag kom dit så var där redan två stycken couchsurfare som sov där och dagen därpå som dock lämnade dagen därpå. Följande dag kom det ett par fransmän. Danu var inte särskilt mycket hemma, inte de andra heller. Så när jag väl var hemma så kändes det lite som om det vore min egna lägenhet.
Det bodde en fransk tjej i lägenheten också. Hon hade satt upp lappar runt om i hela lägenheten för att lära sig rumänska. Det visade sig vara användbart för mig också.
Inte undra på att jag var lite nervös när jag gick in i detta lilla skyffe mitt i natten och couchsurfade för första gången. Jag hade inget fog till att vara rädd dock. Dinu var väldigt trevlig och lättsam och lägenheten fin.
Ingången till lägenheten.
Jag var så glad över att förstå skyltarna med reklam att jag tog foto på dem. Denna öl är ifrån Rumänien. 
 
 
 
 
 
 
Ett monument till minne av de amerikaner som dog under andra världskriget.
Detta konserthus som heter Ateneul Român var önskat utav bukarestborna själva. Staten sa att det inte fanns pengar till att bygga den och då startade man istället upp ett lotteri för att kunna finansiera bygget. Sloganen "Ge en leu (rumänska valutan) för Ateneul" lever fortfarande kvar.
Bukarestborna är väldigt stolta över sin konserthall. Med den så kunde de bli placerade på kartan och känna att de var en del av västvärlden, något som man strävat efter länge. På den guidade turen som jag gick på dagen därpå berättade guiden Mihai skämtsamt om att man gärna vill kalla sig ett sydösteuropeiskt land i stället för östland eller balkanland. 
Den rumänska valutan heter lei och Rumänien är ett av de tre länderna som använder plast som material i stället för papper. Detta gör de mer slittåliga berättade guiden "och så kan man muta någon på gatan i regn" tillade han skämtsamt.
 
Det finns en hel del stiliga karlar i detta land.
Detta är revolutionstorget där revolutionen skedde i december månad 1989 då diktatorn Ceaușescu höll sitt berömda tal på en balkong ut mot torget. 
Revolutionsprocessen startade i  och med protester restes i staden Timișoara i norra delen av landet där över hundra civila skjöts ihjäl av säkerhetstjänsten Securitate. Händelsen försöktes tysta ner och ingenting skrevs om det i tidningar då det rådde en total censur. Men genom att lyssna olagligt på internationell radio så som "The voice of America" kunde folket i Bukarest ändå få reda vad som hade skett i Timișoara. Ceaușescu skulle hålla ett tal på torget för att lugna folkmassan och stärka sin auktoritet och legitimitet. Folk började då att skrika, smälla smällare och presidenten förökte lugna folkmassorna med löften om lönehöjdnader. Totalt sett pågick revolutionen under cirka en veckas tid. 22 december stormades centralkommitéens byggnad  med syfte att avsätta Ceaușescu. Ceaușescu tvingas ut på hustaket på byggnaden och flydde med helikopter därifrån. Militären som hade ställt sig på folkets sida skuggar helikoptern, tillfångatar Ceaușescu och hans fru och sedan blir de dömda till döden i en regisserad, summarisk rättegång som bara vara någon timme.
 
 
En stor kontrast mellan det moderna och traditionella. 
 
Jag köpte naturtvål på en marknad.
 
 
 
Jag trodde gubben satt och sov men han satt och knappade på sin mobil.
 
 
Rumänerna är stolta över sitt arv ifrån romarna. Denna staty av Romulus och Remus kan kan finna många delar av landet.
Jag förstår vad det står!
"Den äldsta kyrkan i Bukarest" om man bortser från att detta är den tredje modellen av kyrkan som kanske inte riktigt liknade den första...
 
 
Jag drack vatten som kom ifrån Karpaterna i Transylvanien!
 
Jag åt den traditionella maträtten mămăligă som består av polenta, ost och gräddfil. 
Grymt gott var det!

Kommentarer
Postat av: mois

Vilka fina bilder gubben!!!!! önskar jag var med!!!

2013-11-04 @ 19:23:45
Postat av: Lars Winnerbäck

mkt konstit de där me sedlarna. känns inte hållbart på något som helst plan. men tack för inspon, detta blir det en låt av.


// Lasse

2013-11-04 @ 19:24:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0