Del 10 - Liten resa i Östeuropa

Ursäkta upphållet! Ännu en gång har jag lämnat er läsare ute i skuggan och mörkret! Det som inte får ske har hänt. Jag ber om er förlåtelse. 
 
Efter att jag varit i Niš så begav jag mig vidare mot Sofia som är huvudstaden i Bulgarien. Därifrån skulle jag sedan flyga hem till Barcelona. När jag väl anlänt till Sofia kändes det som att jag hade kommit till en liten småstad ute i ingenmans land. Det regnade och alla byggnader var kalla och gråa. Jag hade dock rätt i mina aningar om attgjort precis som i andra länder i Östeuropa, så man har satsat allt fokus på att göra centrum fint och bara precis i utkanten av centrum så får du en helt annan bild utav staden som ofta består mer utav betong och färgen grått. 
Sammanlagt spenderade jag runt en och en halv dag i Sofia. Tyvärr gick nästan hela första dagen åt att kontakta olika taxibolag och gå till polisen. Varför då? Jo, jag blev nämligen av med min kamera! Antingen så jag blev jag av med den i en taxi eller på Mc Donalds tänkte jag. Så jag gjorde upp en lista på alla Mc Donalds i staden för att försöka komma till samma restaurang som jag tidigare besökt och jag ringde dessutom upp alla de större taxibolagen. Jag försökte även ta hjälp utav personalen på  vandrarhemmet, men kvinnan som satt i receptionen var inte alls så behjälpsam. Hon suckade och rullade på ögonen. Jag var nog en väldigt krävande kund - jag hade nyss blivit av med min kamera och bad verkligen om hjälp på ett krävande sätt. Men det är inte fog till att vara otrevlig. Är det något jag blir irreterad och nästan förbannad över så är det människor som arbetar inom serviceyrken som inte är professionella och är otrevliga. Polisens bemötande var också en aning märkligt. "Jag vill göra en anmälan" sa jag, varpå jag fick det enkla och bestämda svaret "No!" "Vart kan jag göra det då?" frågade jag vidare. Då fick jag svaret "I don´t know". 
Jag försökte förtränga min förlust så gott jag kunde för att kunna njuta utav Sofia och mina sista dagar på resande fot. Det lyckades jag faktiskt väldigt bra med. Det låter klyschigt, men jag tänker faktiskt varje gång något liknande händer att det finns verkligen inget jag kan göra åt det, så då har jag ju ingen anledning till att gräma mig. En kamera eller till exempel en mobil är materiella saker och det är helt befängt att vara ledsen eller nedstämd över det. Är man ändå det får man försöka inse det. Minnen är dock viktiga - och alla bilder var sparade. 
Min förlust innebar att jag gick runt och fotade med min Nintendo 3ds som en är liten spelkonsol som har en inbyggd kamera. Jag hoppas att ni har förståelse för att bildkvaliten inte är av den högsta kalibern.
Här kommer bilderna!
 
 
 
 
 
 
 
Det fann poliser överallt i hela staden. Detta på grund utav att man haft en pågående demonstration alltsedan det nationella valet hölls i maj. En av anledningarna till missnöjet är att många, runt 20% utav de röstande, röstade på småpartier som inte nådde upp över den 4-procentsspärren som man även har i Bulgarien precis som i Sverige. Deras röster fick alltså ingen reel påverkan över vilka som styr landet. Dessutom gav man en ministerpost till en person som sägs ha haft kopplingar till den bulgariska maffian. En man jag talade med på gatan ansåg också att det fortfarande finns spår av den hårda kommunisttiden kvar i landet nuvarande politik.
Demonstrationerna var fredliga och alltsedan i maj så har det endast skett två gånger att demonstrationerna har varit våldsamma.
 
 
"Hej, hej!" säger jag i den här bilden. Den fina mössan köpte jag i Serbien.
Tydligen så är lejonet en symbol som används frekvent i Bulgarien.
 
Sofia är rikt på termalvatten men har dock inga allmänna badhus så som man har i Budapest. Byggnaden på bilden var dock ett badhus förr i tiden. Just nu så håller man på att restaurera det för att kunna öppna det i framtiden. 
Thermalvatten för att dricka fanns det dock. Vattnet sägs vara väldigt nyttigt och bota alla möjliga slags åkommor. Hit kommer många sofiabor och fyller på sina flaskor var dag. Var en lite märklig känsla att testa att dricka varmt dricksvatten. 
Alexander Nevskij-katedralen är tillägnat de ryska soldater som hjälpte Bulgarien befria sig ifrån det Ottomanska riket. Inuti så är det en av de vackraste kyrkorna som jag har besökt. Detta för att den var dunkel och sparsamt ornamenterad.
Runt om i hela Bulgarien så ringde man i klockor när man visste att man blivit befriad ifrån det Ottomanska riket och turkarna. 
Staden har fått sin nuvarande namn ifrån denna kyrka som heter "Den heliga Sofias kyrka" och som är den äldsta kyrkan som finns i staden. 
 
Nöjd med min fina resa begav jag mig hemåt mot Barcelona!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0