Del 4 - Liten resa i Östeuropa

Jag beslutade att ta tåget till Brașov ifrån București. Jag ville ju se Castelul Bran som sägs ha varit inspirationskälla till den berömda karaktären Dracula. Sedan verkade Brașov vara en fin liten stad. 
Det tog ett tag innan jag kom till den här sängen på vandrarhemmet. Jag hade nämligen bokat vandrarhem på ett annat ställe. När jag anlände till det första vandrarhemmet var det mörkt och låst. Den snälla taxichauffören körde mig då hit.
Hela vår konversation skedde på rumänska! Väldigt häftig känsla. Det kändes som
att jag fick använda vartenda litet ord jag kunde utav min vokabulär i det rumänska språket. Det var en utmaning. Att förstå vad han sa var dock inga problem alls. 
Mitt vandrarhem.
 
Till höger i bild ser ni berget Tâmpa som jag besteg!
 
 
Jag började min rundtur med att bestiga Tâmpa, berget där man kan blicka ut över stadkärnan med Hollywoodskylt och flagga brevid sig.
Det tog runt en och en halv timme att komma upp till toppen med snabbt gångtempo. Denna utsikt gjorde dock att det var värt det. Jag var rofylld när jag stod och betraktade staden ifrån ovan. 
Stadens huvudtorg och "Den svarta kyrkan" i bild. 
Brașov har sin egna Hollwoodinspirerade skylt. 
 
Längst uppe på toppen svajade Rumäniens flagga.
 
Jag begav mig sedan nedåt mot staden igen för att besöka den gamla stadskärnan. 
Huvudgatan.
 
"Hej, hej!" säger pojken i bilden.
En flicka stod tålmodigt men besvärat och väntade på att kunderna skulle komma till henne. 
 
 
"Den svarta kyrkan" - Biserica Neagră 
Biserica Neagră
I fjärran ser man stadens citadell! 
En synagoga.
 
 
Citadellet.
 
 
 
 
 
Minnesmärke över revolutionen 1989.
 
 

Kommentarer
Postat av: Eric

Brasov såg rikitigt coolt ut! Riktigt fina bilde också :)
Diggar hur hostellet såg ut!

Svar: Ja, Brașov var riktigt fint! :)
Axel lilja

2013-11-08 @ 20:22:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0