Villafranca del Panadés - Utflykt

Jag kände att jag ville ut lite ifrån Barcelona för ett uppleva en lite lugnare plats och se en ny del utav Katalonien. Jag lyckades övertala Moa om att vi skulle bege oss mot Villafranca del Panadés som hon själv några dagar tidigare tipsat om. Området Panadés är känd för sina viner och sin Cava*. Villafranca del Panadés är huvudorten i området och det var dit som vi begav oss.
Vi vandrade först runt i den vackra lilla staden. 
Min kamera var sönder när jag vi var på utflykt - därav de suddiga strecken i bilden.
Fina Mois.
Moa berättade för mig att man blev stärkt av att dricka vattnet ur denna kran.
Fin skylt. "Vilafranca... ett samhälle som aspirerar att vara fritt och veta vart det ska, och som fortsätter känna sig solidariskt"
Vi mötte kungligheter i staden.
Vi besökte turistinformationen för att få tips om något ställe där man kunde prova vin och se hur vintillverkningen går till. De flesta "bodegas" fanns utanför staden. Ett par "bodegas" fanns dock i staden men vi var lite sent ute. Den snälla kvinnan på turistinformationen ringde dock till dem för att dubbelkolla. Mannen i luren berättade att han kunde ge oss en liten snabb rundvisning trots att den sista visningen redan hade varit.
Foto: Moa Hedman
Xavier var vår snälla guide som passionerat berättade om sitt familjeföretag "Pinord" och dess viner. Den stora stoltheten är vinet till vänster i bild som är det allra första "Vino de aguja" som tillverkades i Spanien. 
Foto: Moa Hedman
"Vino de aguja" är ett slags mousserande vin där kolsyran inte är tillsatt i efterhand, utav den tillkommer utav en naturlig process där kallt vatten strömmar in i tankarna som ni ser ovan i bild. Namnet "aguja" kommer ifrån ordet "bruja" som betyder häxa. Detta eftersom att man tyckte drycken var lite magisk då den kom ut på marknaden, med sina små kittlande bubblor. 
Foto: Moa Hedman
Detta "paradvin" var också både det godaste och det billigaste. Vilken tur för mig och Moa! Vi köpte med oss hem en flarra.
 
Foto: Moa Hedman
Xavier som guidades oss runt gillade norra Skandinavien och ville gärna komma och hälsa på Moa om han en dag begav sig till Norrland. 
Han berättade även att om vi ville köpa mer vin så skulle vi kontakta honom så kunde hans lastbilschaufförer köra hem det åt oss för en billigare peng än för vad som säljs i affärerna. Det var en ytterst vänlig människa och det är det som jag tror att Moa och jag tar med oss som det starkaste minnet ifrån vår lilla utflykt. 
Foto: Moa Hedman
"Höhö, det var ju gott."
Vi avslutade den fina dagen med att äta på ett riktigt dåligt matställe. Slutet gott, allting gott.
-----------------------------------------
*Cava är ett vin som liknar Champange och tillverkas endast i Katalonien.
Bodegans hemsida: http://www.pinord.es/
 

Kommentarer
Postat av: moe

kan inte sluta titta på flaskan!!!!!!! måste beställa mer!!!!!!

2013-11-04 @ 19:29:21
Postat av: Agnesius

Åh där har ju jag huserat ett tag! Vad mysigt!

2013-11-05 @ 10:14:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0