Utflykt till Manresa

För två dagar sedan var jag på utflykt till en stad som heter Manresa. Jag hade blivit inbjuden av en vän till Manel - Joan Antoni att åka till Manresa tillsammans med hans kompisar för att upptäcka staden med en guidad tur och sedan få en guidning av en av vinodlingarnas prdouktion. Först möttes vi alla upp vid triumfbågen.
I bil åkte vi sedan mot Manresa. 
Vi passerade vackra Montserrat och kunde skymta klostret där uppe. 
Vi passerade vackra landskap längs vår färd.
Den guidade turen var på katalanska. Jag var trött den här dagen och orkade inte koncentrera mig. Ibland förstod jag nästan allt som han sade, ibland nästan ingenting. Efter ett tag gav jag upp och slutade lyssna helt.
Plaza mayor
Katedralen
 
Vi åkte sedan ut till en del vingårdar. Denna vingården var dock stängd då det firades ett bröllop.
 
På grund av att batteriet dog så har jag inte tagit fler bilder. Vi åkte dock till en annan vingård där en tant berättade om hur man tillverkade vinet och så vidare. Tanten talade endast på katalanska. Jag förstod ingenting och blev faktiskt förbannad över att man inte kunde tala på spanska när vi var tre stycken personer som inte förstod katalanska. Jag vågade inte säga något dock eftersom att det är känsligt. Det märktes inte minst när åter igen självständighetsfrågan kom upp på tapeten. - Det blev hetsk stämning. I mitt tycke nästan äcklig.
Jag blev chockad av orden "Fortfarande har vi inte en internationell kultur, alla talar inte samma språk, alla klär sig inte likadant... etc." - Vad vill den här mannen uppnå?
 
Det var en lång, tråkig dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0