Marocko dag 2

Hej alla kära bloggläsare!
Nu kommer äntligen bilderna ifrån min andra dag här i Marocko. Den dagen tillbringade jag i Fès.
Detta är en "Petit taxi" och är det allra bästa sättet att ta sig runt i Fès. De kostar mellan 10-15 dirham att ta sig runt med dem i staden. 
 
 
Jag följde med en man som ville visa sin fabrors lilla verkstad där han tillverkade skor utav det läder som man har garvat på ett av alla stadens garverier.
Han visade mig sedan vidare var Fès och Marockos största och mest kända garveri fanns. Här garvade man skinn och läder ifrån bland annat get och kamel. Alla garverierna preparerades först med en grundfärgen som ni ser ovan innan man garvade produkten till önskad färg, med till exempel kobolt för att få skinnet att bli blått. Inga kemikaliska produkter användes enligt mannen som förklarade hur processen gick till. 
 
Staden sett ifrån en restaurangs takterass.
Jag frågade kyparen vad han rekomenderade att jag skulle välja och föjde sedan blint hans rekomendationt. In kommer denna rätt. Rätten bestod av couscous, kyckling och grönsaker inlindat i en friterad deg. På toppen hade man dekorerat med mängder av socker och kanel. Det sistnämnda ingredienserna passade inte alls bra ihop med det andra. Så jag skrapade bort sockret och kanelen. Finns godare maträtter än den här. 
Dettta är den nya delen av staden. I alla de Marockanska städer jag varit i så har de en gammal medina och sedan ett område som kallas för "Ville nouvelle" - Den nya staden, som är uppbyggd under fransmännens protektoratstid.
Man kan se de franska influenserna över allt i samhället...
Detta är ett nybyggt, modernt köpcentrum.
Många utav priserna var betydligt högre än medelsnittspriset i många europeiska städer jag besökt. Jag funderade över vilka enorma klassskillnader det måste finnas i detta land. En tanke som bekräftas även utifrån de texter jag läst om landet. Samtidigt som människor kan shoppa dyrt här, samtidigt finns det så många tiggande, svältande barn och äldre som man sett på gatan. 
På kvällen åt jag och några jag lärt känna på vandrarhemmet Tangine avec poulet uppe på takterassen. Förtjusande gott!
Dessa (alltsom oftast) trevliga människor ifrån USA, Österrike och Australien spenderade jag kvällen med.
På bilden har nu tillkommit tre stycken katalanska brudar och killen till höger i bild som jag hade en liten, så kallad "crush" på. Arian heter han och är ifrån San Francisco. Han berättade om hur världen är liten när han spanat in de där tre katalanska brudarna redan på planet ifrån Barcelona och sedan träffat de igen på vandrarhemmet. Jag vågade inte berätta att jag hade en snarlik historia tillsammans med honom. Jag spanade skamlöst in honom på när han gick ombord på flyget och såg honom sedan i receptionen här på vandrarhemmet. Men det vågade jag inte berätta. 
-------------
Efter att alla hade gått och lagt sig så fick jag lite egentid med Arian. Vi satt och snackade länge och väl och vi bestämde oss för att vi kanske skulle ses igen i Barcelona som han skulle resa till innan han återvände till staterna. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0