Marocko del 4 - Méknès

Jag vaknade upp väldigt sent dagen efter jag varit i Casablanca. Jag kom upp runt klockan ett. Dagen var redan då halvt förstörd tyckte jag, så jag tog det lugnt och passade på att ha en lugn dag på vandrarhemmet. Jag tittade på lite serier och skrev lite dagbok. Detta pågick fram tills att jag fick ett ryck vid femtiden och insåg att jag ju faktiskt måste ta vara på tiden som jag har här i Marocko. Jag beslutade mig då för att bege mig till stationen för att ta tåget till Méknès. Méknès är en stad som ligger en timme norr ifrån Fès, som jag hade blivit tipsad om skulle vara en härlig plats för en dagsutflykt.
När jag anlände till Méknès insåg jag att staden inte var så liten som jag först hade trott. Runt 1 miljon invånare finns i denna stad, nu när jag läser om staden i efterhand. Jag virrade först runt lite i staden utan att få ett grepp om stadens uppbyggnad innan jag beslöt mig för att ta en taxi till ett vandrarhem. 
På vandrarhemmet träffade jag denne unga man. Han är 23 år gammal, heter Emil och kommer ifrån Österrike. I sitt hemland är han lite småkändis. Han ska nämligen runda hela kontinenten Afrika på motorcykel! Enligt han själv så blir han då också den första personen som gör det vid en sådan ung ålder.
Jag lovade att göra lite reklam för hans resa, så här kommer länken till hans hemsida: http://www.emil-adventures.at/ Vi gick ut och åt tillsammans och han berättade för mig om sin resa och tidigare resor som han gjort med motorcykeln. En ytterst sympatisk kille. 
Så här spartanskt bodde vi under natten. Men finns det en säng så är jag nöjd. 
Medinan sett ifrån La nouvelle ville - "den nya staden".

Inne i medinan var komersen i full gång.
 
 
 
 
Moulay Ismail var en herre som hävdade att han var besläktad med Mohammed. Han styrde över Marocko mellan 1672–1727. Under den tiden var Méknès huvudstad i landet innan den flyttades till Marrakech. Detta är ett mausoleum uppfört åt herrn.
 
Esta foto es dedicada a Manuel. Le gustan las puertas bonitas. - Detta fotot är dedikerat till Manuel som tycker om fina portar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0