Marocko del 5 - Chefchaouen

 En dag så åkte jag ut till staden Chefchaouen - Den blå staden. Trots att det tog runt fyra timmar att ta sig dit ifrån Fès så var det verkligen värt det. Denna utflykt var bland det bästa på hela resan, det var så vackert. Det var en avslappnad miljö i staden, försäljarna var lugnare och stadskärnan var mer kompakt och överskådlig. Den vackra arkitekturen var nog dock den största behållningen. Nedan så kommer ni nog förstå varför.
Ingången till medinan.
 Chefchaouen ligger i nordvästra Marocko. Jag blev förvånad över hur många som talade spanska i staden. Här talade man mer spanska än franska tror jag. Detta beror ju dels på närheten till den iberiska halvön och Spanien men framför allt på att denna del av landet varit ockuperat av Spanien.
Jag avnjöt en härlig kofta.
 
En ung konstnär satt och knåpade på sitt verk.
 
 
 
Jag började att bestiga ett litet berg för att komma upp till toppen där det låg en spansk moské, för att få utsikt över staden.
På väg upp för berget så frågar en ung kille mig vad klockan är. Denna konversationen fortsätter sedan och han följer med mig upp emot berget fastän jag inte bett om sällskap. Jag anar att han vill ha pengar senare för att han har "guidat" mig. 
 Väl uppe vid den spanska moskén så försöker han övertala mig till att gå med honom till han och hans familjs hus för att se på dera marjuanaplantage. Jag tackar vänligt men bestämt nej till det. Hade även läst på internet att de fungerar så, att en del lurar med turister hem till sig och sedan nästan hotar de folk till att handla knark av dem. 
Det fanns många mysiga katter!
Nu blir det farligt! En galen kvinna eller man springer rakt emot mig! Hjälp!
Jag märker ingenting och hen närmar sig med stormsteg!
 Den historian lämnar vi öppen och tittar istället in den här pojken som suger med sin blick!
 Akrobatiska ungar fann jag med. Titta på den lilla pojkvaskern! Han var duktig.
 Otra puerta dedicada a Manel. - Yterliggare en fin port dedikerad till Manel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0