Medborgarförslag

Under ett och ett halvt års tid har jag lobbat för att medborgarförslag skall införas i Båstads kommun. Jag pratade först med den icke så tillmötesgående ordförande i kommunfullmäktige som inte verkade vilja lyfta ett finger och som bland annat skyllde över frågan på ett bristande engagemang bland kommuninvånarna. Bättre respons fick jag dock ifrån andra politiker - Miljöpartiet tog först upp frågan, vilket tyvärr inte ledde någonstans. Senare tog Socialdemokraterna upp tråden om medborgarförslag igen och igår röstades deras motion igenom. 
Jag är glad och stolt över att ha kunnat påverka kommunen i rätt riktning, mot en mer demokratisk kommun där kommuninvånarnas åsikter och idéer värdesätts på allvar.
 
Detta meddelandet gjorde mig väldigt glad:
 
"Hej Axel!
Idag på Kommunfullmäktige gick motionen igenom om medborgardialog. Gå in på kommunens hemsida och titta på dagens möte ärende nr 9. Jag nämner ditt namn att motionen kom till efter ett mail från Axel:)
Ha det bra och nu kan du skicka in medborgarförlag.
MVH Ingela (S)"

Kommentarer
Postat av: pyret

Bra Axel, trägen vinner! Vi medborgare kanske har lite inflytande om vi anstränger oss. Kram Pyret

Svar: Tack så mycket Pyret. Mycket riktigt så är det så. Man måste alltid kräva sina rättigheter. Kram
Axel lilja

2013-09-28 @ 18:17:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0