Miniresa till Baltikum (minus Litauen) - Miniviaje a los países bálticos (menos Lituania)

Del 1 - Tallinn
Nu kommer äntligen bilderna ifrån helgens resa till Tallinn och Riga. 
 
Parte número 1 - Tallinn
Os doy las fotos del viaje a Tallinn y Riga.
Jag hade jobbat natt torsdagen till fredagen och åkte sedan nästan direkt efter jobbet mot flygplatsen. Under tiden som jag nu jobbat på Asko och pendlat varje dag så har jag lärt mig att kunna ta snabba "powernaps". Så fort jag sätter mig på en buss eller flyg nu för tiden så lyckas jag nästan direkt somna. Mycket tack vare min nya sköna nackkudde! Den får bli dagens tips. Den, en sovmask och ett par öronproppar är en oslagbar kombination!
 
Había trabajado por la noche, antes de irme al aeropuerto. Fui casi inmediatamente después de que había terminado el trabajo. 
 
Estaba un poquítin cansado... Jag var lite trött...
En el aeropuerto de Tallinn tenían una biblioteca pequeña para los viajeros. Sí algun día vuelves a la ciudad, puedes devolver el libro. Si no, te lo puedes quedar. Qué iniciativa más buena!
 
På flygplatsen i Talllinn hade de ett litet biblitotek. Där kunde ta med dig en bok. Om du någon dag skulle återvända till Tallinn kunde lämna tillbaka den, och om inte så fick du behålla boken. Vilket fint initiativ!
 
Se ve que hay muchas empresas escandinavas en Estonia. Como implica el nombre Swedbank es sueco y es el banco más grande de Suecia. Hurtigruten es un crucero súper famoso en Noruega. Se dice que es uno de los trayectos en barco más bonitos en el mundo.
 
Det finns mycket skandinaviska företag som är etablerade i landet som till exempel Hurtigruten och Swedbank. 
 
 
El casco antiguo de Tallinn - Gamla stan i Tallinn
 
Yo y la vaca - Jag och kossan
 
No pueden vender sus propis suvenirs? Los mumins son típicos de Finlandia y los trols de Noruega....
Kan de inte sälja egna, inhemska souvenirer? Mumintrollen är ju typiska för Finland och trollen för Norge. 
 
 
 
Monumento de libertad
Frihetsmonument
Una copa de baloncesto
En basketbollsturnering
 
Iglesia rusia
Rysk kyrka
 
 
 
Alguien se ha casado...
Någon har gift sig...
Vista del casco antiguo - Vy över gamla stan
 
 
Para Uma - Había alternativas veganas también! Hay que ir para probar!
För att äta lunch gick jag till detta stölla för att äta legendariska pannkakor
Para cenar fui a este sitio y probé uno de los legendarios panqueques. 
Estonia es un país muy avanzado en cuanto a la nueva tecnología y a los estonios les encantan sus smartphones. Hay wifi gratis por todas partes en la ciudad.
Estland är väldigt lång kommet vad gäller it och ny teknologi. Nästan alla satt med sina telefoner över alt istaden och över allt i staden nästan så har man gratis wifi. 
Pannkaka med ostsås och lax! En lite otippad kombination må hända, men det var gott!
Panqueque con salsa de queso y salmón! Una combinación un poco rara... pero me gustó.
La plaza principal
Det stora torget
La embajada sueca - Den svenska ambassaden
 
 
 
 
Jag begav mig ut ifrån de allra mest centrala delarna av Tallinn för att besöka detta gamla ödegivna kulturpalats uppfört under den sovjetiska ockupationen. Det var fantastiskt vackert tycker jag. En enorm anläggning i cement med utsikt över havet. Många avskyr den kommunistiska arkitekturstilen. Jag kan bli förtrollad och verkligen uppskatta den grådisiga betongen. 
Me alejé de las partes mas centrales de la ciudad para visitar el palacio de cultura de se construyó durante la ocupación sovietíca del país. Yo puedo apreciar la arquitectura comunista de cemento y el color gris. Sé que muchas personas lo detesta. Pero yo no. Tiene su encanto. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Visité una prisión antigua. No puedo creer que se cerrase esta prisión sólo hace unos años... Me cuesta creer que la cerraran en 2005.
Jag besökt ett gammal fängelse. Det är svårt att tro att det stängdes så sent som år 2005. 
 
 
 
 
 
 
Chicas estonias - Estniska flickor!
 
 
Wifi accesible al público entre 10.00-20.00
Tillgängligt wifi för allmänheten mellan klockan 10.00-20.00
 
På kvällen försökte jag finna något gayställe utan något resultat. Jag tror att de har bommat igen för de fanns verkligen ingen stans att finna. 
 
Por la noche salí para intentar encontrar algún bar gay. Desafortunadamente, no lo encontré. Creo que han cerrado los sitios, porque los busuqué por horas...
El día siguiente cogí el autobús hacia Riga!
Contintuará...
 
Dagen därpå tog jag tåget mot Riga. 
Fortsättning följer!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: mois

Men!!! vad fiint du haft det!!

Svar: Ja det har jag :)
Axel lilja

2014-08-14 @ 16:21:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0