Valencia

Decidí hacer una excursión a Valencia hace unas semanas. Había querido ir hace bastante tiempo, pero siempre había pospuesto la fecha de mi viaje. 
Estuve en Valencia durante 5 días. Aquí abajo podéis gozar del fruto de mi creatividad durante aquellos días. 
-----
Jag bestämde mig för att göra en utflykt till Valencia för några veckor sedan. Jag hade velat åka dit sedan en tid tillbaka, men hade altid senarelagt datumet för min resa. 
Jag var i Valencia under 5 dagars tid. Här nedan kan ni njuta av frukten utav min kreativitet under de där dagarna. 
 
 
La entrada de mi hostal.
Una calle en Valencia./ En gata i Valencia
Dos hombres charlando en Valencia / TVå män som småpratar i Valencia.
El mercado local / Den lokala marknaden
 
 
 
Una iglesia en Valencia / En kyrka i Valencia
 
Una fuente en Valencia / En fontän i Valencia
Una puerta de una iglesia en Valencia / En kyrkport i Valencia
Otra fuente en Valencia / Ytterligare fontän i Valencia
 
Una vista de una ciudad que se llama Valencia / En utsikt ifrån en stad som heter Valencia
Un chico de Suecia en una ciudad que se llama Valencia / En pojke ifrån Sverige i en stad som heter Valencia
 
 
Una campana en Valencia / En kyrkklocka i Valencia
 
 
 
 
Muchas veces los nombres de las calles estaban escrito en los dos idiomas: valenciano y castellano. Algo que es un poco diferente si se compara con Barcelona por ejemplo donde todo sólo está escrito en catalán. De la misma manera no pude oír ningún anuncio ni casi una persona hablando en valenciano. Parece que es una cuestión política...
 
Många gånger så stod gatunamnen på båda språken, det vill säga på både valencianska och spanska. Det är något som skiljer sig mycket om man jämför med Barcelona där i prinicp allt står skrivit på katalanska. På samma sätt kunde jag knappt höra en enda person tala på valencianska.  Det är med all säkerhet på grund utav att språket är en het politisk fråga.
 
 
 
 
La plaza de los toros / Tjurfäktningsarenan
Me encanta este tipo de arquitectura moderna! / Jag älskar verkligen denna typen av modern arkitektur. 
 
 
Det är samma arkitekt som har ritat Turning torso.
 
 
Los edificios son museos distintos. Este es el museo de la sciencia.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hacía 28 grados! / Det var 28 grader varmt! Galet för att vara februari...
 
 
 
 
 
Conocí a un chicho belga muy simpático.  Era arquitecto y trabajaba en Barcelona. No estaba muy impresionado de los edificios de Calatrava. Consideraba que edificios deben ser eficaces, económicos y funcionales.
Jag lärde känna en väldigt sympatisk kille ifrån Belgien. han var arkitekt och och arbetade i Barcelona. Han var inte särskilt imponerad av Calatravas byggnader. Han ansåg att byggnader bör vara effektiva, ekonomiska och funktionella. 
Según la leyenda la paella proviene de Valencia! /Enligt legenden så härkommet paellan ifrån Valencia!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0