En uppdatering ifrån Oslo

Hejsan!
Det är dags för en liten uppdatering så att ni, mina kära läsare, vet hur jag har det här uppe i Oslo. 
 
Livet ter sig fint för tillfället. Jag var på intervju i måndags hos ett bemanningsföretag som har uppdragsgivare inom logistiksektorn. På tisdag ringde de mig och sa att jag skulle på mitt första uppdrag redan dagen efter! Nu har jag skött mig väl och jag och mina två kollegor har fått förlängt tills nästa vecka i vart fall. 
Det känns otroligt härligt att äntligen få betlat för de arbete man utför. Jag känner mig väldigt priviligerad på det sättet när jag tänker på hur situationen ser ut i Barcelona och i Spanien för övrigt. Det är ganska anmärkningsvärt hur förutsättningarna för att få ett jobb och få ett välbetalt jobb skiljer sig...
Detta är mina två arbetskamrater! Ibrahim i främre delen av bilden och Gustav i bakre. Vi är ett gott gäng med hög arbetsmoral. Vi sliter verkligen som djur på jobbet. Det är strängt också, långt mer fysiskt än vad jag trodde det skulle vara. Denna veckan så har vi förflyttat lådor av fisk på 25-35 kilo från en container till en annan med tidsbegränsning. 
 
Denna pöjk jobbar på samma jobb som jag. Jag blev lite chockad när jag såg han först. Pöjken ser ut som en kille som jag var lite betuttad i, i Barcelona. De för sig på samma sätt och har samma sorts leende med. Detta kanske är en bortglömd tvilling? 
 
 
 
 
Nu är det europride denna veckan! Eventet har redan startat så smått, men smäller igen rejält på onsdag då eventområdet öppnas. På lördag är det parad. Jag planerar att gå på en del seminarium om jag har tid.
Hela staden sluter upp kring pride verkar det som och överallt så ser man regnbågens färger. Som här till exempel; utanför USA:s ambassad.
Lebbkossa
Utanför Oslo sentralstasjon
Även trikken (spårvagnen) är prydd med regnbågsflaggan!
 
 
 
 
 
Det märks att det är världsmästerskap i fotboll detta året. Överallt i staden så ser man folk med flaggor och på många barer så visar de matcherna. Nere vid Akers brygge så har man smällt upp en storskärm och sälger öl och mat. Fritt inträde och härlig stämning. Jag vill verkligen följa fotbollsvm detta året men har ingen tv och ingen att kolla med. Då blir det lite tråkigt. Jag ska ner och se ett par matcher är det tänkt i alla fall. Hejar på alla spansktalande länder. Go Colombia, Mexiko, Argentina, Costa rica, Chile, Spanien, etc!
Fotbollssupportrar som hejade på Iran som var på matchen mellan Argentina och Iran. 
 
Dagens Oslostips!
Här i Oslo så har de ett stadscykel system som liknar det som finns i många större städer (t.ex. Barcelona). Cyklarna ägs av ett reklamföretag och således finansieras dem utav reklam med. Smidigt! Gärna lite reklma för min del på cyklarna och vid cykelstånden om prsiet bara landar på 110 nok för ett års användning! 
Den spansktalande befolkningen i Oslo är stor! Överallt tycks jag höra folk tala spanska. I och för sig så har jag ju öra för spanska, men ändå! Jag har redan stiftat bekantskap med en kuban och en mexikanare. Här ovan ser ni en bild ifrån ett event som är arrangerat av det dominikanska kulturcentrumet i Oslo. 
Den finns dessutom en lokalradiostation på spanska. Den heter Radio Latin-Amerika och är Norges största minoritetsradio. På 105.8 hittar man den på. Känns härligt att kunna lyssna på lite spansktalande radio och höra på lite reguetón.
Jag får ståpäls var gång jag går förbi denna plats.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0