Floating Skyscrapers

Jag har nyss tittat på en film vars engelska titel är "Floating Skyscrapers" vilket är en polsk film med gaytema. Jag blev berörd utav att se den, men framför allt så blev jag arg och upprörd. Det finns så mycket intolerans i Sverige och i resten av Europa gällande HBTQ-personers rättigheter att jag känner att jag måste bli aktiv i att förhindra det. 
Filmen då, hur var den? - Den var otroligt välgjord med bra skådespelarinsatser och något som jag är oerhört svag för, den har ett fantasiskt foto. Om man som jag, har sett en del filmer med gaytema så kan man lätt känna igen sig i intrigen. Som många gånger så handlar det om personer som attraheras av samma kön som kämpar med att finna sin egna identitet, sin plats i tillvaron och hur de ska bemöta hatet, våldet och fördomarna. Jag tänkte att jag skulle tycka att just den vinkeln skulle vara uttjatad. Det blir det inte. Filmen är brutal och ärlig i sitt filmspråk, den väjer inte för de obekväma scenerna. Därför är känslan autencitet hög. Man får även en insyn om hur det kan vara att vara bög i ett konservativt och katolskt Polen, vilket jag finner intressant.
 
En film som jag tycker alla borde se. Den är viktig.
--------------
Där finns inga undertexter till just denna trailern, men bilderna talar för sig själv tycker jag.
OBS! - Du kan kanske få en större behållning utav filmen om du inte tittar på trailern innan du ser filmen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0