En liten uppdatering

 
Hej alla Bettor, babies och patrask som läser min blogg. Nu ska ni äntligen få den där långa, efterlängtade uppdateringen som ni har väntat på. Just nu består mitt arma liv mest utav jobb och åter jobb.  På lediga stunder försöker jag dock njuta utav mitt liv. Det har jag gjort på följande vis:
Jag har hängt med Betten och hennes polare. Vi ser Siri i höger i bilden. 
Una puerta de una iglesia, dedicada al Manel - En kyrkport dedikerad Manel.
 
För ett par veckor sedan var det en stor demonstration för Oslos alla muslimer som ville betona att de inte sympatiserade med ISIS i Syrien. Sorgligt att man lever i en tid då man känner att man måste försvara sig och tydliggöra något som borde vara självklart. 
"Ikke i islams navn"
 
Nasjonalbiblioteket som så klart blivit en favoritplats i min nya stad. Numera är tillgången till ett bra bibliotek något som jag uppskattar enormt. Jag tänker fortfarande tillbaka till mitt underbara bibliotek i Sagrada familia där jag spenderat otaliga timmar med att plugga och leta efter spännande comics.
 Vet ni vad det här är? Det är en magic towel! Utav den här lilla tabletten vecklas en ansiktshandduk upp efter att man lagt den i blöt!
 Voilà säger Axel som för övrigt börjat plugga franska på sina få lediga stunder. 
Fråga mig inte hur, men som många av er vet, så lyckas jag alltid bli delaktig i de allra märkligaste evenemangen. Denna gång så representerade jag (motvilligt) svenska kyrkan vid utlandsröstningen inför riksdags-, landstings- och kommunvalet. Det var ett misstag. Jag kände mig lite obekväm med att representera en kyrka som jag inte kan känna att jag helt är säker på om jag står bakom. Detta i tillägg till att jag blev pressad på att "rekrytera" lika ihärdigt som de andra, gjorde mig illa till mods. Hetskampanjen för att rekrytera var inte förenlig med Guds ord. Det kan jag säga. Det kändes vedervärdigt att man prackade på folk en livstro som om det vore en prenumeration på Kalle Anka. 
Jag kände mig mer bekväm med att delge människor information om valet och poströstning och gjorde det istället. Detta var ej populärt bland en av de mest hysteriska utav de kyrkliga, eftersom att man inte fick en tydlig profil på om jag tillhörde kyrkan eller ambassaden. Han grymtade lite om detta och jag ställde han en rak fråga: "Vill du att jag ska ta av mig tröjan med kyrkans logga då?" Jag fick ett rakt svar tillbaka: "Ja, det vill jag."
Jag förstår å ena sidan hans invändning. Å andra sidan så tänker jag: "I slutändan, vad fan spelar det för roll?". Jag kände mig illa till mods och inte alls särskilt välkommen och tog gladeligen av mig tröjan för att representera moi och endast moi. Jag hjälpte ambassaden som var ytterst tacksamma för min hjälp och jag gjorde en god gärning. Bättre så. 
 
 
 Televisionen var på plats.
Ni ser ju själva vilket påtvingat leende jag bjuder på. Detta var inte roligt alls. Mycket kaffe och bullar blev det dock för moi.
 
 Vet ni vad? Jag, Jennie (Betten) och hennes kumpaner har varit i Drammen på söndagsutflykt. Mer sånt! Man borde dedikera just söndagen till små mysiga utflykter. Vad kan man säga om Drammen då? - Litet, tråkigt, kompakt, vackert, med fint centrum och omringat av vatten. 
 
 
Målet för dagens utflykt - hällristningar! Vi ser på bilden Fröken Betten (Jennie) längst till vänster tillsammans med hennes tre kumpaner.
 Ustikt över staden.
Centrum
Man fann hällrisningarna när man skulle bygga hus. Hällristningar fanns alltså att finnas mitt i ett villakvarter! Vi hade förväntat oss att krypa långt in i skogen, men så blev det inte. 
 
 Uno var så klart med.
 
 
 
Jag har varit på ett medelmåttigt filmmuseum. Det fina i kråksången är dock att det är gratis. Som ni bekant vet så är gratis gott och detta får bli dagens Oslotips.
Bildbeskrivning: Karius  och Baktus är en barnbok ifrån 1949 som ni kanske läst när ni var små barn. Hur som haver så är den skriven av en norsk författare som heter Thorbjørn Egner. Här ovan ser ni en modell ifrån tv-serien. 
 
 
 Vi har haft besök utav två stycken couchsurfare ifrån Palma de Mallorca hemma hos oss! Gud vad couchsurfing är ett roligt projekt! Man får möjlighet att träffa så många nya intressanta människor. Nu har jag fått lite referenser med, så nu blir det enklare att kunna få bli "hostad" nästa gång jag själv ska ut och resa och vill couchsurfa. 
Det var gött att snacka lite kattis (katalanska) och spanska med bruttorna. Eftersom att jag känner till den spanska kulturen en del var det kul att jämföra den med den skandinaviska och vi hade många intressanta diskussioner om jantelag och annat. 
 
 JAAAAAAAAA! Det visar ju sig att det trots allt finns ett cinematek i den här staden! Som jag har saknat Barcelonas filmotek och så visar det sig att exakt samma koncept finns här i Oslo! Jag har redan varit och sett på två stycken visningar och jag älskar det! Man visar allt ifrån ny film till film ifrån 30-talet. Jag har till exempel sett nya, fräscha popcornrullen "Gravity" med Clooney och Bullock i 3d och sedan "Waterline" som är en gammal goding med Marlon Brando.
 
Gravity: Traditionell "hollywoodstoryline" - men ack så väl utförd sådan och med karaktärerer som trots de ologiska val de gör, lyckas engagera och göra att man sympatisera med dem. Fantastiska ljud- och bildeffekter och bra skådespeleri ifrån Clooney och Bullock. Som förväntat av en traditionell hollywoodrulle så var även denna film fylld med irriterande logiska luckor.  Den stora huvudrollen har dock inte Clooney eller Bullock utan rymden och det fantastiska fotot! Jag går igång som tusan på hur otroligt snygga bilderna är och bara häpna. Enkom utav den anledningen så är denna filmen värd att se! Jag skulle drista mig till att säga att det är dens stora behållning. 
 
Medlemskap för ett halvår kostar 100 kr och sedan kostar var visning 50 kr. Var sjätte film får du se gratis.  
 Jag och Haraldsson.
 
 
 
 
 Vacker skulptur vid Grönlands torg.
 
Förutom att hjälpa till vid ambassaden så satte jag upp lappar på jobbet som uppmanade folk till att gå att rösta. 
 
À bientôt!
 
 

Kommentarer
Postat av: mois

ÅÅh!! vilket fint och bra inlägg! men visst har väl uno lagt på sig lite? trist att se.

2014-09-22 @ 16:54:12
URL: http://prinsmos.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0