Kosovo

Jag kom till Kosovo. Det land som är det senaste tillskottet till den europeiska familjen och även min gamla klasskamrats hemland. Pristina är inte den vackraste huvudstaden som jag besökt, precis som Podgorica som jag kom ifrån. Men jag mötte en stad i liv och rörelse, en energi och en del intressanta platser. Pristina är staden där det slitna och gråa lyckas attrahera besökaren.
Ska du besöka landet eller bara vill ha intressant läsning kan du läsa om Kosovokriget och konflikten mellan Kosovo och Serbien som till viss mån fortfarande pågår. 
Efterlysning! Känner du igen katten på bilden? Det är ju samma katt som jag har tagit en bild på, på upp till bobbanan i Sarajevo. Finns det någon ut av er läsare som känner till något om kattens ursprung eller dess eventuella symbolik?
En googlesökning gav mig svaret, hehe. Katten heter M. Chat och är gjord av en fransk konstnär vid namn Toma Vuille. Någon tydlig symbolik finns inte som kommer ifrån konstnären, men en filmmakare har använt katten som en språngbräda för reflektion kring hur samhället förändrats efter 9/11. Hur denne man har lyckats göra den kopplingen är beundransvärt...
Förutom i Sarajevo och Pristina finns katten framför allt att finna runtom i konstnärens hemland Frankrike.
Newbornmonumentet invigdes 17 februari 2008 när Kosovo förklarade sig självständigt ifrån Serbien. Varje år så målas monumentet om inför självständighetsdagen.
 
Snyggingen till vänster heter Pascal som betyder påsklig. Han är en pöjk ifrån Kanada som jag lärde känna på vandrarhemmet och som jag blev lite betuttad i. Han har varit ute på resande fot under 5 års tid. Jag som trodde att jag reste mycket...
Pojken till vänster minns jag inte namnet på. Han är ifrån Makedonien och vi mötte han när vi var på en fransk filmfestival.  
Jag och Pascal blev vänner och åkte på utflykter tillsammans. Denna bilden är tagen i Gračanica kloster. Gračanica är en serbisk enklav som ligger strax utanför Pristina.
 
Albanernernas hjälte Skanderbeg som sägs hållit stånd emot turkarna.
Lägg märke till Frihetsgudinnan.
Ett monument utav Bill Clinton. 
"Varför har ni ett monument utav Bill Clinton?" frågade jag ägaren utav vandrarhemmet.
"För att vi älskar USA!" svarade han entusiastiskt.
Denna förkärlek till de förenta staterna kommer ifrån den hjälpen som landet fick genom NATO i Kosovokriget och hjälpen att kunna bilda sin egen stat. När Bill Clinton var och besökte ett flyktingläger så fick
många utav de barn som föddes den dagen namnet Bill Clinton.
Universitetsbiblioteket.
Denna byggnaden ligger på nummer 19 på topplistan över de fulaste byggnaderna i världen. Jag ställer mig helt oförstående till detta. Den är ju läcker!
 
 
"Hej, hej, hej! Här står jag bredvid min vän Pascal och poserar" 
Vy över Pristina 
Just denna vecka arrangerades årets största musikfestival i Kosovo. 
Jag och Pascal for till Kosovos andra stad - Prizren.
Det var en vackrare stad än Pristina. 
 
 
Pascalis 
Åhhh, skjortan jag bär på bilden har jag slarvat bort.
 
Continuará...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0