Montenegro

Ifrån Dubrovnik for jag till Kotor, Montenegro.
 
Kotor är vad jag skulle vilja säga en okänd europeisk pärla. Den ligger vid något som vissa kallar för den mest sydliga fjorden i Europa, andra en nedsjunken "flodkanjon" och andra en ria. Jag är ingen expert på geografiska termer för vatten, men staden ligger vid vattnet.
 Kotor fick sin nuvarande skepnad under sin venetianska period. Det verkar som att jag inte tog fler foton ifrån den gamla stadskärnan. Men ni ska veta att det är en väldigt mysig stad som är väldigt vacker. Liten och kompakt är den också, så det är lätt att ta sig runt. Här bor endast runt 15 000 personer i staden.
Uno gillade staden.
På sommaren kommer det in stora kryssare in till staden.
 
 
Lejonet har vi sett förr i en italiensk stad...
Jag tog mig ifrån Kotor vidare till Podgorica - landets huvudstad. När jag frågade i en liten butik i Kotor vad flickan i kassan tyckte om Podgorica blev hon alldeles till sig och blev så exalterad att hon hade svårt att få fram orden. Det absolut bästa med staden var ett shoppingcentrum. "Ohhhh it is sooo good, so nice, I don´t know how to say in English" - så fantastiskt var det där köpcentrumet i Podgorica alltså att det ej fanns ord för det...
Tyvärr delade jag inte samma glädje för Podgorica skulle det visa sig. Kanske beror det på att jag inte fann det där köpcentrumet. Då hade jag säkert älskat Podgorica. Nu gjorde jag inte det och min bild utav staden är ungefär som den som ni ser här ovan.
Jag fann en artikel som beskrev exakt det som jag känner inför staden, som jag tänkte delge er: 
 
Jag är överygad om att det finns många vackra platser i Montenegro som jag gick miste om. Men vid det här laget var jag ganska resetrött och ville vidare till nästa land. 
 
And the next country is...
 
To be continued.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0