Mostar, Bosnien-Hercegovina

I Bosnien-Hercegovina känns den moderna historien och spåren ifrån de jugoslaviska krigen mer påtagliga än i Kroatien. Jag bodde på den gatan som ni ser här ovan i huset där det står "HOSTEL". Ägaren visade mig ett kort på hur den här gatan såg tidigare, efter stridigheterna mellan bosniaker och kroater. Det enda som var sig likt var en gammal fläkt som än idag finns kvar. Men annars var allt helt sönderbombat och sönderskjutet.Jag rekomenderar er starkt att läsa om de jugoslaviska krigen under 90-talet, särskilt om ni ska besöka något land på västra Balkan. Det är intressant läsning, om än aningen komplicerad. 
 
Under den kroat-bosniakiska konflikten bombades denna bron som kallas för Stari Most sönder. År 2004 var bron åter igen på plats, rekonstruerad exkt så som orginalbron ifrån 1566 såg ut. Bron är den största turistattraktionen i staden och har ett stort symboliskt värde för invånarna i staden. 
Det är tradition sedan den ursprungliga bron byggdes 1566, för de unga männen i staden att dyka ifrån bron ner i Neretvas kalla vatten. Det är en lokal sport och man har en egen dykklubb som ägnar sig åt denna syssla. Varje år anordnas det tävling.
 
Jag frågade en flicka ifrån bygden om var man kunde hitta ett bra, billigt ställe att äta mat. Flickan lurade mog till ett dyrt ställe där maten kom in rå! När jag påpekade detta så sade kyparen första att kycklingen var lättstekt. Ha! Vilken korkad och besinningslös pojke! Dagens bottennapp.  
Jag väntade tålmodigt, men såg dessvärre inga hoppa ifrån bron under mitt besök i staden. 
 
"Hej, hej, hej! Det är jag som är Berit. Jag kommer ifrån Yokohama i Japan!"
"Hej, hej! Berit här igen! Jag skulle vilja presentera min väninna Anita ifrån Kumamoto. Hon älskar ostron och gillar att titta på videoklipp med katter som bajsar"
 
En text som jag fann på vandrarhemmet.
Så här såg moskén ut 1992-1995
Nu har den blivit rekonstruerad och ser ut så här. 
 
Före kriget var detta ett shoppingcentrum, berättade småpöjkarna jag talade med på gatan.
Många byggnader står än idag i ruiner.
 
 
Man har fått mycket hjälp internationellt sätt dock. Japan har bidragat med bussar till exempel som används till lokaltrafiken och torget här ovan kallas för "Spanska torget" då det är helt finansierat av den spanska staten. 
 
Continuará...
Fortsättning följer...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0