Tirana, Albanien

Så hade jag anlänt till Tirana - Albaniens huvudstad.
Det var en tämligen grå stad. Dessutom öste regnet ner under de dagarna som jag spenderade i staden.
Albanernernas hjälte Skanderbeg som sägs hållt stånd emot turkarna. Han är en poppis kille.
 
Albanien var ett isolerat samhälle fram till när den kommunistiska regimen föll 1991.
Denna pyramidformade byggnad är en byggnad uppförd under kommunisttiden. Nu ligger den övergiven eftersom att man inte kunnat komma överens om vad man ska använda den till.
 
Under kommunisttiden rustades landet upp. 
 
Albanien sägs ha haft den grymmaste kommunistregimen i Europa. Här bodde herr diktator Enver Hoxha.
Nej. Vid det här läget var jag trött på regn och en grådisig stad. Jag är säker på att det finns andra destinationer som i Albanien som är intressanta. Men jag ville till solen, så jag for direkt till Thessaloniki som skulle bli mitt sista stopp på resan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0