Zagreb, Zadar och Split

 Ifrån Slovenien tog jag mig med bil till Zagreb. 
 Jag stannade bara två dagar i Zagreb då det dessvärre är en ganska trist stad. Efter att ha besökt fler städer i Kroatien så kan man säga att Zagreb är den enda staden som känns som en "riktig" stad där folk faktiskt studerar och arbetar inom alla möjliga olika sektorer. Detta till skillnad ifrån de andra större städerna som ligger vid kusten som är helt inriktade på turism
"Hej, hej! Jag heter Berit och kommer ifrån Japan"
 
 
 
Här ser vi Walter. En svensk pöjk med kroatiska rötter som för tillfället lever i Zagreb för att lära sig att tala kroatiska och dricka billig öl. Vi gick ut och festade på St. Patricks day tillsammans. Jag träffade en flicka ifrån Madrid som helt spontant trodde jag var en spansk bögis ifrån Chueca (bögkvarter i Madrid) som hon hade sett där. Hon var för övrigt en mycket spännande flicka som hade det ihop det med en mafioso knarklangare som enligt hennes utsagor hade ett hus fyllt med knark och vapen. När polisen kom så kunde de endast ta vapnen, inte knarket. Pappsingen till pojkvännen var nämligen högt uppsatt inom polisen! 
Stackars flickan visste inte vad hon skulle ta sig till eftersom att hon höll på att bli kär. Hon kände sig dessutom ganska så trygg med sitt val. Hon menade på att om något skulle hända henna så skulle han "dö för hennes skull". 
Jag påpekade artigt men bestämt att hon kanske borde fundera på att risken för att hamna i trubbel kanske är lite större än för gemene man om hon väljer att hänga med han... Vilken trög flicka!
Jag begav mig mot Zadar som är en liten mysig stad som ligger längs med kusten. Där bodde jag på ett mysigt vandrarhem med en storrökande kvinna som älskade att röka och dricka kaffe. Hennes katt var en storjägare som fångade råttor som var nästan större än sig själv. Jag trivdes. 
Adriatiska havet. Vackert, azurblått och behagliga temperaturer i luften. Man kände att det var härligt, på någe vis. 
 
Ser ni lejonet? ser det bekant ut? Jodå, samma lejon som man kan hitta i Venedig! Staden har varit under venetiansk kontroll. 
 
En havsorgel! - Under kajen finns det ett system av rör som ljuder på olika vis beroende på hur vågorna slår in mot orgeln. Det var ett avslappnande och vackert plingplångande må jag säga. Ingen annan stans i världen kan man få en sådan upplevelse. Wow, man kan ju skryta om detta när man är 90 år gammal och Berta eller Evert frågar vad man sett och gjort i livet. När vi sitter där och jämför vem som har haft det coolaste livet så kan jag dra fram havsorgeln i Zadar som mitt sista äss i rockärmen! Vilken tur att jag åkte till Zadar, inte sant?
En kyrka
Hej hej!
 
Jag tog bussen till Split. Det är nu dagens varning kommer! Har ni överflöd med tid och befinner er i regionen? Ja men visst, då går det väl an att spendera ett par timmar i staden. Annars kan ni skippa den här staden! Vissa städer som är extremt turistiga kan man ha överseende med eftersom att de har något speciellt, de är extremt vackra eller dylikt. Split är en ganska ful stad, den är dyr och uppbyggd kring turismen. Behöver jag säga mer? -Nej vad bra. 
På vandrarhemmet hade några tokstollar redan spenderat flera dagar i stan. Jag förstod inte varför innan jag insåg vilken makalöst duktig försäljare ägaren var! Han hade vunnit priser för sin service och hade fått utmärkelse för det bästa vandrarhemmet i Kroatien. Men Axel som själv jobbat inom försäljing, genomskådade hans skarpa försäljningstekniker, hans inställsamhet och falska vänlighet! Jag stannade en natt, packade ihop mitt pick och drog mot Bosnien-Hercegovina!
Titta, dyra pengar betalade jag för detta oätliga i Split! Jag råkade beställa in denna oaptitliga bläckfisksörja. 
 
Continuará...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0