Bilder ifrån Florens och närliggande städer

 
Heliga Marias blommas basilica eller som man säger Santa Maria del Fiore, är definitivt en av de vackraste kyrkorna jag har sett i mitt liv. Värt att ta sig en titt inne i kyrkan och ta sig upp för tornet för en fantastisk vy över staden. Men eftersom att jag redan hade gjort det och även besökt konstmuséet, som för övrigt INTE rekomenderas, beslöt jag mig för att göra en del dagsutflykter.
Men vi stannar i Florens ett tag till. Här har vi en man som säger hej.
Mumma!
Ponte vecchio - Puente viejo - Gamla bron.
 
Mannen på bilden tänker: "Oj då, vad jag är bajsnödig. Snart kommer det. Men jag måste ju ta foto på min fästmö, annars kommer hon att bli arg. Men hon kommer ju i och för sig bli arg andå, nu när det snart börjar att lukta."
"Hmm... vad ska jag äta till middag i dag? Kanske fisk?"
På bron finns det en mängd guldsmeder där man kan handla lyxiga smycken. 
 
Kuriosa ifrån wiki: Det sägs att det ekonomiska konceptet "bankrutt" härstammar härifrån: när en handelsman inte kunde betala sin skulder, förstörde ("rotto") soldater hans bord ("banco") med varor. Den här handlingen kom att kallas "bancorotto" (förstört bord; möjligtvis kan det ha kommit från "banca rotta" som betyder "förstörd bank"). Utan sitt bord kunde inte handelsmannen fortsätta sälja sina varor.
 
Nu är vi i Pisa! Ni vet alla varför man åker till Pisa. För att titta på ett berömt torn...
 
Gud vad jag skrattade när jag började skymta tornet! Vilket roligt misslyckande!
Uno var måttligt road.
Jag for till staden Luca. Gör inte det. Gör inte det när det regnar heller. 
Jag for även till Sienna. Gör inte det. Detta är det mest intressanta att se i staden. Och ja! Visst det är en fin mindra kopia utav kyrkan i Florens. Men efter att ha rest en del börjar jag bli trött på alla dessa eviga kyrkor.
 
Nu var jag rejält trött på Italien och deras ***priser, speciellt i Florens och for så till slut Malta!
 
Continuará!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0