Israel och Palestina del 1

 Ifrån Polen tog jag planet till ett sommarvarmt Tel Aviv. Som tidigare beskrivits så började min bild klarna efter ett tag om vilken plats på jorden som jag kommit till. Jag läste på om konflikten och situationen i de bägge länderna och en stor nyfikenhet, en ilska och engagemang började att ta form. 
 Mitt vandrarhem. Det visade sig att jag inte bokat rum i en sovsal utan en soffa ute på terrassen. Det var underbart att sova under bar himmel och titta upp mot stjärnorna och månen och se molnen långsamt passera. Hur ofta gör vi det nu för tiden i våra "moderna" liv?
Här såldes det snus.
Tel Aviv är en hipp stad med många coola caféer, restauranger och nattliv. Tel Aviv är den delen av Israel som ofta beskrivs som en bubbla. Folk här verkar leva sina liv relativt bekymmersfritt och ett behagligt avstånd ifrån andra områden som är mer konfliktfyllda. 
 
 
 Jaffa är den gamla delen utav staden som fanns här innan Tel Aviv byggdes upp 1909. Man har funnit arkeologiska fynd här som visar att det funnits bosättningar här redan på bronsåldern. I denna delen av staden är fortfarande muslimska araber i majoritet.
Det finns mycket konstgallerier inne i Jaffa.
 
Jaffa omnämns i bibeln och det sägs att det var ifrån Jaffa som Jonah försökte fly det öde som Gud avsett för honom varpå han senare blir uppäten av en stor fisk (enligt många troligtvis en val), lever i fiskens mage under ett par dagar och sedan uppkastad på land för att till slut uppfylla Guds uppdrag. 
 
 
 
 
 Carmel market
En sak ska ni ha klart för er. Israel är svindyrt! Om man har en tight budget skulle jag inte rekomendera att åka hit. Även Palestina är ganska dyrt, men billigare i alla fall. Enligt min personliga bedömning kan priserna jämföras med de i Norge. Till exempel så köpte jag lite en rulle med grönsaker ute på gatan i et stånd och fick punga ut runt 100 sek. 
 En härlig skönsjungande argentinsk pöjk!
 
 "Åh vad jag är fet"
 Åhhh! Den bästa hummusen när jag någonsin ätit, den har jag ätit här! Så otroligt gott! Här kan man äta hummus som en huvudrätt med. Ljuvligt!
 Militärer ser man precis överallt. Många bär på tunga vapen.
 
 
Det var inte det lättaste att navigera sig fram med det hebreiska alfabetet när man skulle ta bussen till exempel.
Jag bodde i detta området som kallas för Florentin. Det är det hippa området med gatukonst.
 
"Nu ska vi kladda ner oss med gegga ifrån det döda havet!"
"Ta da!"
Jag träffade Shir, en tjej jag lärt känna när jag var I USA på ett ungdomsläger för 5 år sedan. Hon bjöd på mat. Tur var det, när jag såg notan blev jag lite nervös må jag säga...
Jag ville så gärna fråga lite känsliga frågor men avstod. Hon berättade dock för mig att tiden i militären var det bästa hon gjort och det kändes bra då hon utfört något som verkligen är meningsfullt för hennes land.  
Free tour!
I någon historia från den grekiska mytologin kom det upp ett sjöodjur ur havet som ville förstöra Jaffa. Någon muskelknutte till hjälte lyckades rädda dagen och ute i havet kan man nu se rester ifrån odjuret. Slut på sagan.
Detta ser ganska äckligt ut på foto, men var så otroligt gott!
 
Snart kommer historier ifrån bland annat Jerusalem, Palestina och Marias pattar...
 
Stay tuned...
Continuará...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0