Israel och Palestina del 2 - Döda havet och Jerusalem

Ifrån Tel Aviv for jag till Jerusalem för att sedan ta en buss ut till döda havet. Bytet var lite besvärligt i Jerusalem då kvinnan vid informationsdisken var otrevlig och jag fick en slemmig gubbe efter mig som ville "hjälpa" mig. Jag har mött insisterande lurendrejare förr. Men inget slår den här karlen. "Where are you from? Where are you from? Where do you want to go?". Jag försökte ignorera slemproppen utan resultat och fick till slut ur mig ett ganska argt  "Could you please leave me alone?!" Varpå jag får den oväntade kommentaren "Garbage!! You, garbage! Uff.. garbage...". Jag blev lite rädd för honom med sin vridna blick och slemmiga gamla gubbutseende och så denna kommentar! Men väldigt komiskt var det. Aldrig har någon kallat mig för "garbage". Haha, det var ett nytt svärord för mig. När jag väl hittat rätt och sätter mig ner på en bänk för att vänta på min buss kommer han igen och sätter sig bredvid och frågar åter igen "Where you go?". Varpå jag svarar "Could you just leave?". Han svarar: "You leave, you go out of here, garbage, garbage...". Jag ignorerar honom och till sist beger sig slemmet därifrån. En unik upplevelse må jag säga. 
Så kommer jag fram till döda havet! Där var det betydligt varmare än Jerusalem och riktigt försommarväder med 22-23 grader varmt. Underbart.
Vattenytan ligger lite mer än 400 m under havsytan och är den lägst belägna platsen på hela jorden! Som ni säkert vet är havet känt för sin höga salthalt, nämligen på runt 30 procent. Vilket gör att inte många organismer kan överleva i vattnet och sjön har således fått det passande namnet Döda havet. Det coola för en besökare som jag, var att man flyter i vattnet, tack vare den höga salthalten!
Tjena!
Man får inte ligga på mage, för då så kan man kanske inte vrida sig tillbaka.
Leran ifrån döda havet sägs innehålla allehanda nyttigheter som används flitigt i olika kosmetiska produkter.
 
Jag flyter!
 
Huden blev som klister efter man kommit upp ur vattnet på grund av den höga salthalten.
 
 
På kvällen tog jag en liten promenad i Jerusalem - Palestinas och Israels huvudstad. Det är en mytomspunnen stad, med så mycket historia och skrock att det är svårt att få ett helhetsgrepp om den. Jerusalem betyder "Fredens stad". Inget namn kunde vara mer missvisande. Ingen annan stad i världen har troligen genomlevt så mycket krig, ockupationer och konflikter som Jerusalem. Än i dag är det en stad som ruvar på inre konflikter. 
Här ser ni klagomuren, eller västra muren som judarna kallar den för. Här har Salomos och Herodes den stores tempel funnits tidigare som varit väldigt heliga platser för judar. Båda har förstörts under olika perioder i historien. Ettt nytt tempel byggdes aldrig eftersom att man enligt judisk tro inte kan bygga ett nytt tempel försen Messias anlänt.  
'Många besökare sticker in papperslappar med skriftliga böner i sprickorna i muren.
Via Dolorosa betraktas som den väg som Jesus vandrade med korset upp till Golgata där korsfästelsen ägde rum. Via dolorosa är latin och betyder ungefär "den smärtsamma vägen". Nu är det vanligt att folk vandrar i Jesus fotspår här som en form av pilgrimsvandring.
Det var en väldigt speciell känsla att vandra omkring i Jeruslaem efter efter mörkret hade fallit och turisterna gått hem till sina hotell. Trots att den gamla delen i Jerusalem är oerhärt liten gick jag ibland helt ensam på gatan. 
I denna kyrka ligger enligt vissa, Jesus begraven. Kyrkan är även belägen på den plats där han blev korsfäst och enligt vissa utsagor finns här reliker ifrån korset som han blev korsfäst på. Att gå in i det här lilla rummet som ni ser på bilden, det var en väldigt speciell känsla. Jag vill inte dra mig till att säga att den va spirituell, men det var en känsla som inte går att beskriva med ord i alla fall. 
Kyrkan heter "Heliga gravens kyrka" och den bästa tiden är för att besöka den är en timme efter de öppnar och en timme innan stägning, för att slippa trängas. 
 
Jerusalems gamla del är indelat i fyra olika, väldigt segregerade distrikt. Det armenska distriktet, det muslimska, det judiska och det kristna. I bakgrunden ser ni den vackra klippdomen eller klippmoskén som den även kallas.
 
 
 
Mumma!
 
Damaskusporten
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0