Kraków, Polen

Sist jag var i Kraków var när jag var 15 år gammal på en skolresa för att besöka Auschwitz. Har man inte varit i Auschwitz så rekommenderar jag starkt att man kombinera sin resa till Kraków med ett besök till koncentrationslägren. Den är stark och jobbig upplevelse, men lärorik och viktig. Det är enkelt att ta sig med allmänna transportmedel dit, så du man behöver inte boka via någon dyr agentur. Jag rekomenderar dock att gå på en av de guidade turerna på plats för att få större behållning utav vistelsen.
För min egen del kände jag att jag inte ville återvända till Auschwitz. Besöket från skoltiden lever kvar i mig och känslor är sparade i minnesbanken.
 
En annan sevärdhet utanför Kraków som är värt ett besök är saltgruvan i Wieliczka. Jag for inte dit eftersom att jag redan varit där förra gången jag var i staden
 
Jag såg fram emot att upptäcka staden lite mer på djupet då vi endast spenderade några timmar i själva staden sist det begav sig.
Den stora behållningen i Kraków för mig var att hänga i området kring de judiska kvarteren och Kazimierz - områden som vi inte spenderade tid i alls när jag var i Kraków förra gången. Dessa områden är lite mer nedgångna, med fantastiska caféer, de hippaste barerna och den coolaste gatukonsten. Området kan liknas lite vid Raval i Barcelona om man så vill.
 
En kväll for jag ut och festade med ett gulligt par. En av dom var ifrån Warszawa och den andra ifrån någon stad i Andalusien. Vi drog till ett ställe som heter Alchemia som var en av de första barerna i området som gjorde att senare blev en boom och massor av barer och caféer började poppa upp som svampar i det här området. Ur högtalarna spelades lugn musik och i den dunkla baren var det endast ljusen på borden som lyste upp lokalen. Stället har blivit väldigt populärt och känt och det innebär att du inte kommer att finna den allra billigaste ölen här. Men priserna är ändock synnerligen förmånliga. Såg att de även har ett brett utbud utav téer så det är säkert mysigt att besöka stället på dagen också. Tyvärr har jag inga bilder ifrån stället. Googla!
 Här spelades en stor del utav filmen Schindler´s list in.
Bilder ifrån filmen. Ett varningens ord! - Muséet som bär det fina namnet Schindler´s list är en turistfälla! Namnet man har valt till muséet är troligen något man endast har gjort för att locka till sig turister. Endast en liten sektion utav muséet är tillägnat Schindler och resterande del handlar istället om förintelsen och det ghetto som upprättades i Krakow. Det kan ju vara intressant ju kanske du tänker. Ja visst kan det vara det svarar jag då. Om man nu hade utförandet utav muséet hade varit bra. Problemet med muséet var att det var rörigt. Händelseförloppet var inte i kronologisk ordning. Ibland var man i slutet av kriget och så kommer man in i ett nytt rum och är tillbaka till början av kriget. Vidare så är det mycket objekt och delar av utställningen som har lämnats till fri tolkning, utan någon förklaring till vad man vill berätta.
 
 Ett minnesmonument över det ghetto som tidigare fanns här.
 
 
 
 Flickan i bild satte jag mig och pratade med. Hon var gayrättsaktivist och vi talade om hur situationen för hbtq-personer ser ut i Polen. Det är väldigt illa. Hon själv tvingas att sitta och lyssna på sina homofobisa lärare på universitet utan att kunna säga någonting då hon är rädd för repressalier. Många akademiker i synnerhet vågar inte komma ut eftersom att de är rädda att förlora jobbet. Vilket visar sig inte vara en obefogad rädsla. Eftersom att det förekommer sådana fall utav diskriminering. Många politiker är öppet homoföbiska och en transsexuell kvinna som företräder de gröna i Polen har fått utstå extremt mycket hat.
 
Krakow är den mest liberala staden att leva i för hbtq-personer. Varje år så arrangera man "March of tolerance". Det har förekommit sammandrabbningar med nazistgrupper, men det verkar gå åt rätt riktning då fler och fler vljer att delta i paraden och förra året kunde man genomföra paraden utan att bli attackerad.
Free tour!
Äta mat i en buss! 
 Den judiska kyrkogården.
 Mysigt café i Kazimierz.
Stare miasto - Gamla staden, med Mariakyrkan.
 Kraków är en väldigt mysig stad som är härlig att strosa omkring i. 
Från Kraków och Polen tog jag sedan ett flyg till Tel Aviv som jag hade spontanbokat några dagar tidigare. Det skulle visa sig bli den delen av resan som varit den absolut mest intressanta hittills...
 
Continuará...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0