Malta

 
Jag anlände till Malta och dessa mörka beskyddare hälsade mig välkommen på vandrarhemmet.
Detta vandrarhemmet var ganska coolt, där varje rum hade sin egna artistiska stil. På varje säng hälsades man välkommen som medlem till Jonesfamijen.
Malta är en extremt liten ö. Runt en fjärdedel så liten som Öland. Detta till trots så bor det runt 400.000 människor på ön. Ni kan således räkna ut att ön milt uttryckt, är väldigt urbaniserad. Det förvånade mig lite att trots allt inte finns så många vackra naturområden på ön. Den ena staden går in i den andra.
Den här gubben ville ha mat eller pengar ifrån mig så att han kunde mata duvorna."Dom måste ha mat! Jag matar dom varje dag"
Till en följd av att ha varit en brittisk koloni har man utöver maltesiska, engelska som officiellt språk. Kör gör man också på vänster sida. 
När jag tog bussen in till Valetta så kom jag dit mitt i karnevaltiden och små prinsar och prinsessor fanns överallt. 
 
 
 
 
Valetta är en vacker och mysig liten huvudstad.
Maltesiska är en blandning utav italienska, arabiska, franska och en del låneord ifrån engelskan så klart.
 
 
Jag tog bussen ner till södra delen av än för att besöka något som kallas för Neptunus grotta. Det tar man sig med båt och dessvärre så tillät inte vädret en båtfärd. 
Riktigt burrigt och regnigt väder var det.
Jag betalade en massa pengar för att se ett underjordiskt skyddsrum som användes under andra världskriget.
På kvällen tog jag ett par öl med denna killen! 
Han var oerhört ödmjuk, trevlig och såg ännu bättre ut i verkligheten än på bild. Vi tog ett par öl, snackade och skrattade under ett par timmars tid. Mötet med honom kan enkelt klassificera sig som det bästa med min vistelse på ön. En utav alla de saker som han berättade om maltesisk kultur var att man inte flyttar hemifrån försen man har gift sig. I sammanhanget skall tilläggas att Malta är ett väldigt relgiöst, katolskt land. Vidare berättade han att man i genomsnitt flyttade ut vid 28 års ålder. Valde man att flytta hemifrån innan man gift sig var det lite av en skandal och man var antingen en väldigt konstig person eller gay. Han själv höll på att spara ihop pengar för att kunna flytta. Han är 25 år ocg gay och beyter alltså mot denna konventionen... 
Vad gäller att vara gay i Malta så är det inte så enkelt eftersom att folk är väldigt troende. Detta till trots så kan man ingå registrerat partnerskap sedan ett år tillbaka. Att samkönat äktenskap skulle kunna bli lagligt finns dock inte på kartan.
Dagen efter mitt möte med min nyfunna maltesiska vän så for jag till ön Goso som är är en liten närliggande ö som också tillhör Malta.
 
Jag for till "The azure window" som är detta valv av kalksten som ni ser bakom mig.
Många fans av "Games of thrones" kommer hit eftersom att man spelat in en del scener ifrån serien här. Även olika filmer som "Clash of the titans" har spelats in här. 
 
 
 
Jag tog båten tillbaka till Malta.
Där gick jag ut med en kinesisk brutta ifrån vandrarhemmet som ville ut och fira det kinesiska nyåret med mig.
 
Nästa stopp blev Venedig!
 
Continuará!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lasse

1. ååh!!!!! en sån vacker pojk!!!!

2. fan va kul med game of thronesplats! lite svartis blev jag allt.

kramizzz & hum hum från humlegården
/din Lars

2015-03-03 @ 18:03:00
URL: http://lasse.guru

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0