Oslo på besök

 För ett par veckor sedan åkte jag upp till Oslo för att hälsa på kompisar, brodern och Haraldsson a.k.a. E-J. 
Det kände lite som att komma hem när jag steg ut ifrån Oslo Sentralstasjon. Oslo är verkligen en riktigt bra stad att bo i. Främst om man tänker på den välutvecklade välfärden och de arbetsmöjligheter som finns. 
Oslo domkirke
Karl Johan
Kunst
 Jag och brodern tog en promenad till Vigelandsparken som bara ligger 5 minuter ifrån lägenheten där jag tidigare bodde och som han och Haraldsson fortsatt bor i.
Det var tänkt att jag och Haraldsson skulle ta båten ut till en av öarna. Men kajplatsen till båtarna hade ändrats och klockan tickade på, så vi beslöt oss för att gå på konstmuseum. Men det var stängt det med. 
Här har vi honom! 
Oslos berömda tiger! 
Raggaren i vänster till bild som säljer krimskrams var lite slinkig. Jag försökte hjälpa min gode vän Haraldsson att pruta. Då blir han putt, arg och morrar. "Vi hade redan sagt 250! Fult av dig att vilja sänka priset nu efter att ha gått och tagit ut pengar" sa gubben. Men hallå! Detta är en loppmarknad. Det finns alltid möjlighet för att pruta!
 
P.S. Inte för inte att jag blivit kallad Swedish maffia utav försäljare utomlands på grund av mina hårdföra prutningstaktiker
Här står vi samlade. Jag, broder Eric, Haraldsson och plutten som sitter på knä heter Martin och kommer ifrån Deutschland. Det är en av Haraldssons och Erics nya rumskompis. Han är lugn som en filbunke, lite charmigt stel och väldigt snäll. 
Denna kamera skulle slinken ha 250 nok för! Ha! Han kan glömma att någonsin få sålt den! 
Pojke som sitter och tittar på sin mobil en solig vårdag. 
Kristallkrona
 
Vi spelade mycket schack. Jag gillade att spela mot Martin och Haraldsson. För då vann jag. Jag gillade inte att spela mot brodern. Då förlorade jag. Det är ju så med schack. Det är ett roligt spel om en vinner, det är tråkigt om en förlorar. 
Utemarknad 
Jag samåkte både upp till Oslo och hem till Sverige igen med Hanna och John. Vi stannade till i vackra Fredrikstad som ligger nära gränsen till Sverige. 
Gamlebyen (Gamla stan) är uppbyggd som en fästning och var till för att skydda sig mot oss svenskar! 
 
Våffla med römme och sylt!
I nästa vecka far jag till Oslo igen. Då kommer även Cale och Moa att vara på plats! De har nämligen bestämt sig för att flytta dit och jobba ett slag! Vi kommer då att fira 17:e maj tillsammans. Ska bli så underbart kul att får se de krabaterna igen! Och så brodern, Haraldsson, Martin, Siri och alla andra så klart!
 
Dagens latinska fras: Alterius non sit qui suus esse potest
 
Vi ses! Ta hand om dig!
 
À suivre...
Continuará...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0