Snabbvisit till Barcelona

Min lilla resa till Barcelona var precis så underbar som jag hade hoppats på. Det kändes verkligen som att jag hade rest hem till platsen som jag tillhör. När jag gick runt på gatorna så kände jag mig på både stimulerad utav alla stadens intryck samtidigt som jag fick ett lugnt inombords. Barcelona är platsen där jag känner att jag kan vara kreativ och ägna mig åt att fylla på min skattkista med kunskap. Barcelona är den enda platsen där jag verkligen har känt att jag har tillräckligt med ro i kroppen för att kunna sätta mig ner med en bok i knät och läsa en hel dag.
 
Dessvärre så var jag slarvig nog att inte ta med mig min kamera på min färd. Bilderna är tagna med mobilkameran. Jag hoppas att ni har överseende med detta.  
Grafiti en Raval 
"La vida es una búsqueda" - True dat.
Mitt älskade filmotek - Mi querida filmoteca 
Les rambles
Plaça de Sant Felip Neri - på väggen kan en fortsatt se spår av den bomb som släpptes här under spanska inbördeskriget 1938. 42 personer dog, varav en majoritet utav dem var barn som hade gömt sig i under kyrkan. 
 
Katedralen
"Els independentistes" fanns så klart på plats. 
Mai és prou - Nunca es suficiente - It's never enough - Det är aldrig tillräckligt
 
La generalitat - Kataloniens parlament- och regeringsbyggnad. 
Arepas - en känd rätt ifrån Venezuela men som även finns i många andra latinamerikanska länder. Brödet är gjort av majsmjöl och fylls med det som en behagar. 
En jättecool grafittivägg som jag helt hade missat när jag bodde i staden. 
Parc ciutadella
Arc de triomf - Triumfbågen 
 
En fifflare som satt upp den här lappen. Först skriver en att en erbjuder gratis WIFI och sådan står det längre upp att det kostar 40€. Personen i fråga kopplar sedan upp en till stadens allmänna wifi-nätverk... 
Jag köpte mig den senaste novellen utav Albert Espinosa. Den heter "El mundo azul" - Den blå världen. Hans största succé innan denna boken heter "El mundo amarillo" - Den gula världen. Det kändes som en föga originell titel. Nu har har jag redan läst nästan halva och jag kan varmt rekommendera den. Hans böcker är dessutom relativt lättlästa för de som håller på att lära sig spanska eller katalanska. På katalanska heter den "El mon blau".   
 
Jag bodde hemma hos underbara Lovisa under min vistelse. Jag hängde med henne till hennes jobb och fick träffa hennes arbetskamrater. En utav kvällarna så gick vi ut och partaja! Lovisa, "småcrazy" som hon är, var med enda in på småtimmarna fastän att hon skulle jobba klockan åtta dagen efter.  
 Jag, Míriam och Denniss (ja, hans namn stavas så) åt en tjusig middag. Efter det for Denniss till jobbet och jag och Míriam gick på en promenad i förorten.
 
Sedan träffade jag min kära vän Manel! Han är en rolig typ. Han är en människa som är väldigt rolig fastän han inte vet om det själv. Trots sina 44 år så finns det ett litet barn inom honom. Manel är en kultiverad man. Han studerar litteratur, (om jag minns rätt) arbetar på bibliotek och är utbildad katalansklärare. På grund av krisen kan han dock inte arbeta inom utbildningssektorn. 
Jag träffade Amanda och Patrik över en pizza på "Pizza paco" som jag varmt kan rekommendera. Det var mysigt att få träffa dem igen.
 
 
Här finns även vegetariansk och vegansk pizza!
  • Carrer d'Allada Vermell 11
  • 08003 Barcelona
  • lun - vie:9:00 - 2:00sáb - dom:13:00 - 3:00
Teléfono +34 637 41 42 61
 
Lovisas två fina rumskamrater. Kan ni tänka er att jag lämnade denna sommarvarma stad och for till Oslo? 
En kan ju inte åka hem ifrån Barcelona utan att ha besökt Burger king!
Jo då, det går alldeles utmärkt. Jag och en vän brukar skoja om det eftersom att när en vän till henne var och besökte henne så var hens sista önskan att få äta på just Burger king. Jag anser ju att det finns bättre alternativ i en gourmetstad som Barcelona...
 
Snart kommer nya inlägg om min vistelse här i Norge!
 
Dagens latinska fras: Cogito ergo sum
 
À suivre...
Continuará...
Fortsättning följer...
 

Kommentarer
Postat av: mois

åååh jag känner mig som hemma när jag ser dessa bilder!!!!!

2015-05-11 @ 08:04:20
URL: http://moa.guru

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0