Tvätt med bikarbonat

 
För någon vecka sedan befann jag mig i en kris. Sedan en tid tillbaka hade jag bestämt mig för att låta håret växa. Som en följd till att håret nu har blivit längre är det dessvärre inte lika lättskött. Tidigare räckte det med att jag tvätta håret med vatten och lite då och då rengjorde det grundligare med antingen kaffe eller äppelcidervinäger. Ingetdera fungerade nu längre. Desperat rådfrågade jag min käre vän Stina Elisabeth Graad som är lite utav en expert inom "No-poo" Hon tipsade mig om att tvätta med bikarbonat. Resultatet är glimrande!
Titta vilken fantastisk fluff och volym håret har fått! Och inte ett fettigt hårstrå i sikte!
 
Hur gör man då?
1. Se till att ha bikarbonat och antingen citron eller äppelcidervinäger hemma.
2. Lös upp lite bikarbonat med lite vatten till en pasta i en burk eller ett glas. Mängden får man lite testa sig fram beroende på hårets längd och hur orent håret är. Men en kan utgå ifrån 1-2 tsk.
3. Tillsätt lite honung i pastan med om du vill! Honung är vårdande och antiinflammatoriskt, vilket är bra om hårbotten kliar eller är torr.
4. Häll några deciliter citronsaft eller äppelcidervinäger i ett glas eller skål.
5. Massera försiktigt in bikarbonatspastan i vått hår.
6. Skölj med lite vatten och fortsätt sedan att massera in smörjan i håret ytterligare. 
7. Häll i sursköljen i håret - det vill säga citronsaften eller äppelcidervinägern. Bikarbonat är oerhört basiskt och en surskölj behövs för att neutralisera ph-värdet i håret och hårbotten. 
8. Samma procedur som tidigare: Massera in sursköljen, skölj med lite vatten, massera in sursköljen ytterligare och skölj ut.
 
Glöm inte att det inte är bra att tvätta med bikarbonat för ofta! Olika personer har olika känsligt hår och hårbotten. Men en grundregel kan vara max en gång i veckan, "lagom" är att man håller sig till att bikarbonatstvätta en gång i månaden. Mellan varven kan man använda utspädd äppelcidervinäger precis som jag gör, eller rågmjölstvätta.
 
Jag har själv än inte prövat att rågmjölstvätta, men har en annan  kompis som är expert inom no-poo området; Moa Hedman, som har testat och hon säger att det fungerar riktigt bra.
 
Här får ni det beskrivit hur man gör:
------------------------------------------------------------------------------------------------
Ingredienser:
  • 2-3 dl vatten
  • 4-5 msk ekologiskt rågmjöl
Tillvägagångssätt:
Vattnet ska helst vara halvljummet annars sväller mjölet.
Skaka vatten och rågmjöl ordentligt i en burk med lock. 
Sila bort mjölet genom en kaffesil innan vätskan masseras in i torrt hår och sedan sköljs ur.
 ----------------------------------------------------------------------------------------------
Jag lovar att återkomma när jag själv har testat.
 
Ha det gott!
 
À suivre...
Continuará...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0